<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><rss version="2.0"
	xmlns:content="http://purl.org/rss/1.0/modules/content/"
	xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
	xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom"
	xmlns:sy="http://purl.org/rss/1.0/modules/syndication/"
	xmlns:media="http://search.yahoo.com/mrss/"
		>
<channel>
	<title>Kommentarer till God TV´s ockulta ängel</title>
	<atom:link href="http://glandberger.wordpress.com/2008/09/14/god-tv%c2%b4s-ockulta-angel/feed/" rel="self" type="application/rss+xml" />
	<link>http://glandberger.wordpress.com/2008/09/14/god-tv%c2%b4s-ockulta-angel/</link>
	<description>Oppinionsbildande tankar om tro och kristet liv.</description>
	<lastBuildDate>Thu, 23 Jul 2009 20:02:03 +0000</lastBuildDate>
	<generator>http://wordpress.com/</generator>
	<sy:updatePeriod>hourly</sy:updatePeriod>
	<sy:updateFrequency>1</sy:updateFrequency>
		<item>
		<title>Av: Tomas B</title>
		<link>http://glandberger.wordpress.com/2008/09/14/god-tv%c2%b4s-ockulta-angel/#comment-52388</link>
		<dc:creator>Tomas B</dc:creator>
		<pubDate>Thu, 23 Jul 2009 20:02:03 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://aletheia.se/?p=360#comment-52388</guid>
		<description>Jag vill bara berätta om hur mycket God Channel(God TV)har välsignat mej och min blivande fru.Vi får så mycket underbar undervisning av dessa predikanter på denna kanal varje dag.
Vi önskar att det fanns flera församlingar i Sverige som vore som dessa.Raka budskap direkt från Himlen.
Gud välsigne God Channel(God Tv)
Vi är båda God tv angels.
Tomas och Anne.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Jag vill bara berätta om hur mycket God Channel(God TV)har välsignat mej och min blivande fru.Vi får så mycket underbar undervisning av dessa predikanter på denna kanal varje dag.<br />
Vi önskar att det fanns flera församlingar i Sverige som vore som dessa.Raka budskap direkt från Himlen.<br />
Gud välsigne God Channel(God Tv)<br />
Vi är båda God tv angels.<br />
Tomas och Anne.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Robert</title>
		<link>http://glandberger.wordpress.com/2008/09/14/god-tv%c2%b4s-ockulta-angel/#comment-52096</link>
		<dc:creator>Robert</dc:creator>
		<pubDate>Sun, 28 Sep 2008 21:25:50 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://aletheia.se/?p=360#comment-52096</guid>
		<description>Tror att inte alla, fast dom driver denna God-tv, har gåvan att skilja mellan andar. Det kan se ut att det händer mycket, men om man inte kan skilja mellan andar, ska man hålla tyst. Åge har den gåvan, och dom som inte kan skilja mellan andar tycker jag, inte ska yttra sig i en så svår fråga som denna. Samtidigt är det mycket farligt att kritisera en riktig Guds-man och profet, och mycket farligt att tex. av misstag kalla Guds verk djävulens verk osv. Jag personligen vågar inte säga mycket. Bara att jag kände inte frid inom mig, när jag tittade på Todd Bentley och lyssnade på honom. Detta vågar jag säga. Robban</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Tror att inte alla, fast dom driver denna God-tv, har gåvan att skilja mellan andar. Det kan se ut att det händer mycket, men om man inte kan skilja mellan andar, ska man hålla tyst. Åge har den gåvan, och dom som inte kan skilja mellan andar tycker jag, inte ska yttra sig i en så svår fråga som denna. Samtidigt är det mycket farligt att kritisera en riktig Guds-man och profet, och mycket farligt att tex. av misstag kalla Guds verk djävulens verk osv. Jag personligen vågar inte säga mycket. Bara att jag kände inte frid inom mig, när jag tittade på Todd Bentley och lyssnade på honom. Detta vågar jag säga. Robban</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Metodistpastor Berndt Isaksson</title>
		<link>http://glandberger.wordpress.com/2008/09/14/god-tv%c2%b4s-ockulta-angel/#comment-52035</link>
		<dc:creator>Metodistpastor Berndt Isaksson</dc:creator>
		<pubDate>Sat, 27 Sep 2008 07:38:40 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://aletheia.se/?p=360#comment-52035</guid>
		<description>Svar till &quot; mats september 19, 2008 kl. 4:20 pm &quot;

Ursäkta att jag inte sett din fråga tidigare.
Jo, det stämmer att jag kritiserat Messianska Föreningen vad gäller deras otydlighet angående att Gud faktiskt är Treenig. Även om själva begreppet treenighet inte finns i Bibeln, så är det ändå något totalt fundamentalt att Gud är just treenig. 

Lars Enarson har ju däremot varit mycket tydlig när han fått frågor om detta, och det tycker jag är bra, och därför har jag fullt förtroende för honom.

Dvs. För mig är inte just det språkliga begreppet &quot;Treenigheten&quot; det viktiga, men väl läran om att Gud är Treenig - Fader, Son och den Helige Ande. Börjar vi undervisa att någon av personerna i denna enhet skulle vara något mindre än Gud, då rasar allt annat i vår kristna tro som ett korthus. 

Mvh
Berndt Isaksson
http://berndtisaksson.dinstudio.se/</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Svar till &#8221; mats september 19, 2008 kl. 4:20 pm &#8221;</p>
<p>Ursäkta att jag inte sett din fråga tidigare.<br />
Jo, det stämmer att jag kritiserat Messianska Föreningen vad gäller deras otydlighet angående att Gud faktiskt är Treenig. Även om själva begreppet treenighet inte finns i Bibeln, så är det ändå något totalt fundamentalt att Gud är just treenig. </p>
<p>Lars Enarson har ju däremot varit mycket tydlig när han fått frågor om detta, och det tycker jag är bra, och därför har jag fullt förtroende för honom.</p>
<p>Dvs. För mig är inte just det språkliga begreppet &#8221;Treenigheten&#8221; det viktiga, men väl läran om att Gud är Treenig &#8211; Fader, Son och den Helige Ande. Börjar vi undervisa att någon av personerna i denna enhet skulle vara något mindre än Gud, då rasar allt annat i vår kristna tro som ett korthus. </p>
<p>Mvh<br />
Berndt Isaksson<br />
<a href="http://berndtisaksson.dinstudio.se/" rel="nofollow">http://berndtisaksson.dinstudio.se/</a></p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: WWW.HIMMELRIKET.NO</title>
		<link>http://glandberger.wordpress.com/2008/09/14/god-tv%c2%b4s-ockulta-angel/#comment-51946</link>
		<dc:creator>WWW.HIMMELRIKET.NO</dc:creator>
		<pubDate>Wed, 24 Sep 2008 09:50:29 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://aletheia.se/?p=360#comment-51946</guid>
		<description>Wendy Alec har aldri sagt at kritikk mot Todd Bentley er satanisk.
Det henvises til en videosnutt, men Todd Bentley nevnes ikke med et eneste ord.
Hun har imidlertid sagt at kritikk mot  den vekkelse Gud står for, og prater om Lakeland, er satanisk, og det er i og for seg korrekt. 

Bibelen taler ikke om vekkelse slik vi bruker ordet.
Imidlertid er det ingen tvil om at det som skjer i Lakeland har fått mange til å våkne opp og har satt i gang saker i den åndelige verden, med ringvirkninger overalt, noe for eks debatten her er en del av.

På samme måte som man ikke ukritisk kan ta til seg alt som skjer der, kan man heller ikke avferde alt som skjer der.
Da blir man ensporet og ser ikke helheten.


Ellers mener jeg at vi ikke bør begrense alt Gud gjør til de rammer vi selv liker. 
Det er fort gjort.
Man kan for eks med tyngde hevde at når Jesus talte så trengte virkelig Åndens sverd igjennom og ingen ble uberørt - og at det skal være slik på møter i dag også. 
Men det er ikke eneste sannhet. 
Forvneter man det går man i en felle.
For med et slikt postulatet om hvordan Jesus talte og berørte mennesker som utgangspunkt, blir Paulus diskvalifisert fra å være en Herrens tjener ettersom folk sovnet og ramlet ut av vinduer og døde når han talte. (Ap 20:9)
Hadde dette skjedd i dag noen plass, for eks i Lakeland, hadde det vært stor enighet om at dette ikke var fra Gud.
I alle fall om ikke vi hadde lest at Paulus opplevde dette.

Todd Bentley er et menneske som alle andre.
Mange svakheter, ingen styrker.

Hvordan kan han bli anvendt da?
Jo, Gud velger selv hvem han vil anvende.

Han kanskje til og med vil anvende deg?
Selv om du kanskje ikke har så mange svakheter og kanskje slår deg litt på brystet over det?

:)</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Wendy Alec har aldri sagt at kritikk mot Todd Bentley er satanisk.<br />
Det henvises til en videosnutt, men Todd Bentley nevnes ikke med et eneste ord.<br />
Hun har imidlertid sagt at kritikk mot  den vekkelse Gud står for, og prater om Lakeland, er satanisk, og det er i og for seg korrekt. </p>
<p>Bibelen taler ikke om vekkelse slik vi bruker ordet.<br />
Imidlertid er det ingen tvil om at det som skjer i Lakeland har fått mange til å våkne opp og har satt i gang saker i den åndelige verden, med ringvirkninger overalt, noe for eks debatten her er en del av.</p>
<p>På samme måte som man ikke ukritisk kan ta til seg alt som skjer der, kan man heller ikke avferde alt som skjer der.<br />
Da blir man ensporet og ser ikke helheten.</p>
<p>Ellers mener jeg at vi ikke bør begrense alt Gud gjør til de rammer vi selv liker.<br />
Det er fort gjort.<br />
Man kan for eks med tyngde hevde at når Jesus talte så trengte virkelig Åndens sverd igjennom og ingen ble uberørt &#8211; og at det skal være slik på møter i dag også.<br />
Men det er ikke eneste sannhet.<br />
Forvneter man det går man i en felle.<br />
For med et slikt postulatet om hvordan Jesus talte og berørte mennesker som utgangspunkt, blir Paulus diskvalifisert fra å være en Herrens tjener ettersom folk sovnet og ramlet ut av vinduer og døde når han talte. (Ap 20:9)<br />
Hadde dette skjedd i dag noen plass, for eks i Lakeland, hadde det vært stor enighet om at dette ikke var fra Gud.<br />
I alle fall om ikke vi hadde lest at Paulus opplevde dette.</p>
<p>Todd Bentley er et menneske som alle andre.<br />
Mange svakheter, ingen styrker.</p>
<p>Hvordan kan han bli anvendt da?<br />
Jo, Gud velger selv hvem han vil anvende.</p>
<p>Han kanskje til og med vil anvende deg?<br />
Selv om du kanskje ikke har så mange svakheter og kanskje slår deg litt på brystet over det?</p>
<p> <img src='http://s.wordpress.com/wp-includes/images/smilies/icon_smile.gif' alt=':)' class='wp-smiley' /> </p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Lars F</title>
		<link>http://glandberger.wordpress.com/2008/09/14/god-tv%c2%b4s-ockulta-angel/#comment-51857</link>
		<dc:creator>Lars F</dc:creator>
		<pubDate>Sun, 21 Sep 2008 13:08:00 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://aletheia.se/?p=360#comment-51857</guid>
		<description>Mats, som sagt tidligere så er det interessant å se hvordan mennesker i dag nærmest krever at Gud skal være enkel, relevant, tilgjengelig og uten dyp. Jeg anbefaler deg å studere Jesu Forkynnelse. Han snakket i lignelser for at folk skulle søke Han av hjertet og ikke med sitt sinn. 
Jeg er enig i at mye englefremstilling opp igjennom historien har vært feilaktig, men det gjør ikke God TV&#039;s engler noe mer bibelske av den grunn. Det er ikke frykt som var bakgrunnen for å poste dette innlegget. Men jeg ville bare trekke frem enda et eksempel på at det er mange som farer vill i dag, enten det falsk innvielse og bønn, falsk enhet, falske profetier eller falske manifestasjoner og visjoner.
.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Mats, som sagt tidligere så er det interessant å se hvordan mennesker i dag nærmest krever at Gud skal være enkel, relevant, tilgjengelig og uten dyp. Jeg anbefaler deg å studere Jesu Forkynnelse. Han snakket i lignelser for at folk skulle søke Han av hjertet og ikke med sitt sinn.<br />
Jeg er enig i at mye englefremstilling opp igjennom historien har vært feilaktig, men det gjør ikke God TV&#8217;s engler noe mer bibelske av den grunn. Det er ikke frykt som var bakgrunnen for å poste dette innlegget. Men jeg ville bare trekke frem enda et eksempel på at det er mange som farer vill i dag, enten det falsk innvielse og bønn, falsk enhet, falske profetier eller falske manifestasjoner og visjoner.<br />
.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: mats</title>
		<link>http://glandberger.wordpress.com/2008/09/14/god-tv%c2%b4s-ockulta-angel/#comment-30004</link>
		<dc:creator>mats</dc:creator>
		<pubDate>Fri, 19 Sep 2008 14:20:00 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://aletheia.se/?p=360#comment-30004</guid>
		<description>till Berndt:    jag såg att du kritiserat den den nya enheten till hänvisning lars enarssson som en profet som varnar kristenheten för den stora skökan samtidigt som du på ett annat ställe fördömer den vilsna messiasrörelse som leder kristna bort från friheten hur går det ihop? det han står för, är ju precis vad den vilse ledda grupp  som tror sig vara någon andlig elit står för ,att snurra till allt så ingen människa begriper någonting och därmed få bort uppmärksamheten på frälsningen. se upp så att du inte själv blir lurad</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>till Berndt:    jag såg att du kritiserat den den nya enheten till hänvisning lars enarssson som en profet som varnar kristenheten för den stora skökan samtidigt som du på ett annat ställe fördömer den vilsna messiasrörelse som leder kristna bort från friheten hur går det ihop? det han står för, är ju precis vad den vilse ledda grupp  som tror sig vara någon andlig elit står för ,att snurra till allt så ingen människa begriper någonting och därmed få bort uppmärksamheten på frälsningen. se upp så att du inte själv blir lurad</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: mats</title>
		<link>http://glandberger.wordpress.com/2008/09/14/god-tv%c2%b4s-ockulta-angel/#comment-30003</link>
		<dc:creator>mats</dc:creator>
		<pubDate>Thu, 18 Sep 2008 16:52:40 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://aletheia.se/?p=360#comment-30003</guid>
		<description>till lars f. om god tv ängeln så tycker jag den är snyggare än alla religiösa änglar man sett genom åren med blöjor och pilbåge det är väl inte konstigt att djävulen har framgång hos barn idag med alla häftiga figurer varför måste det vara så mossigt att följa Jesus ,han är ju inte sådan vaför har så många kristna blivit det, och varför är ni så rädda, ockult vadåå? det visar bara att guds kärlek inte finns när man är så rädd för allt, för i kärleken finns ingen rädsla.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>till lars f. om god tv ängeln så tycker jag den är snyggare än alla religiösa änglar man sett genom åren med blöjor och pilbåge det är väl inte konstigt att djävulen har framgång hos barn idag med alla häftiga figurer varför måste det vara så mossigt att följa Jesus ,han är ju inte sådan vaför har så många kristna blivit det, och varför är ni så rädda, ockult vadåå? det visar bara att guds kärlek inte finns när man är så rädd för allt, för i kärleken finns ingen rädsla.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: mats</title>
		<link>http://glandberger.wordpress.com/2008/09/14/god-tv%c2%b4s-ockulta-angel/#comment-30002</link>
		<dc:creator>mats</dc:creator>
		<pubDate>Thu, 18 Sep 2008 16:36:59 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://aletheia.se/?p=360#comment-30002</guid>
		<description>jag var inne på din sida berndt och blev precis snurrig, är inte evangeliet ett enkelt budskap som ett barn skall kunna förstå inte något religiöst  inlindat som som inte attraherar någon, hoppas inte mina barn träffar någon sådan som försöker hindra dom.... med något falskt sken av gudsfruktan bättre kall än ljummen men allra bäst brinnande.har urskillning som gåva förstår att under och tecken inte är det vikigaste det är kärleken.. men säg det till människor som varit bundna av satan i kanske 18 år skulle inte dom få bli fria......</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>jag var inne på din sida berndt och blev precis snurrig, är inte evangeliet ett enkelt budskap som ett barn skall kunna förstå inte något religiöst  inlindat som som inte attraherar någon, hoppas inte mina barn träffar någon sådan som försöker hindra dom&#8230;. med något falskt sken av gudsfruktan bättre kall än ljummen men allra bäst brinnande.har urskillning som gåva förstår att under och tecken inte är det vikigaste det är kärleken.. men säg det till människor som varit bundna av satan i kanske 18 år skulle inte dom få bli fria&#8230;&#8230;</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: mats</title>
		<link>http://glandberger.wordpress.com/2008/09/14/god-tv%c2%b4s-ockulta-angel/#comment-30001</link>
		<dc:creator>mats</dc:creator>
		<pubDate>Thu, 18 Sep 2008 16:22:55 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://aletheia.se/?p=360#comment-30001</guid>
		<description>vad skall alla dom som har blivit helade i väckelsen göra om dom får höra att det var från djävulen som dom blev botade... sen när? började djävulen bota sjuka ge dom blinda syn och väcka upp döda?</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>vad skall alla dom som har blivit helade i väckelsen göra om dom får höra att det var från djävulen som dom blev botade&#8230; sen när? började djävulen bota sjuka ge dom blinda syn och väcka upp döda?</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: mats</title>
		<link>http://glandberger.wordpress.com/2008/09/14/god-tv%c2%b4s-ockulta-angel/#comment-30000</link>
		<dc:creator>mats</dc:creator>
		<pubDate>Thu, 18 Sep 2008 16:14:54 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://aletheia.se/?p=360#comment-30000</guid>
		<description>och du skall vara pastor berndt och förstår inte att anden blåser vart den vill... som jesus sa till nikodemus.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>och du skall vara pastor berndt och förstår inte att anden blåser vart den vill&#8230; som jesus sa till nikodemus.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
</channel>
</rss>
